Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svar på dessa.

Filtrera
Frågor om hemsidan
Hur hittar jag på den nya hemsidan?
Hur lämnar jag synpunkter på den nya hemsidan?
-
För synpunkter hemsidan i sin helhet mejlar du vår kundsupport: upphandling@varuforsorjningen.se
-
För synpunkter kring produkter går du in på produktsidan av den individuella produkten och trycker på knappen "Lämna synpunkt".
Var hittar jag alla avtalsgrupper?
Avtalsgrupperna hittar du genom att trycka på "Meny" och sedan välja Avtalsgrupper. Alternativt följer du länken nedan.
Hur hittar jag inaktiva produkter?
För att hitta inaktiva produkter, det vill säga produkter som inte inte längre finns på avtal, använder du filterfunktionen när du söker fram produkter eller går via "Produkter" under menyn. I filtret väljer du Aktiva/Inaktiva och väljer sedan alternativet "Visa inaktiverade produkter".
Varför heter min produkt inte längre samma som tidigare?
Vi har gjort en översyn av samtliga benämningar på produkter vilket innebär att vi justerat vissa benämningar för att det ska vara tydligare och mer enhetligt.
Frågor om produkter
Min produkt har utgått, hur hittar jag den?
Du kan söka på den produkt som har utgått och använder filterfunktionen för att visa inaktiva produkter.
Varför har inte alla produkter bilder?
Idag efterfrågar vi bilder på alla produkter när vi gör en upphandling men historiskt sett har det inte allt skett. Det kan också bero på att leverantören inte kan tillhandahålla bilder till alla produkter vilket resulterar i att vi inte har bilder på hela sortimentet på hemsidan.
Hur beställer jag stämpel med egen text?
Stämplar med egen unik text beställer du direkt från vår leverantör, med undantag för Sörmland och Västmanland som skickar sin manuella beställning som tidigare, till den lokala inköpsfunktionen i respektive region. Gå in på länken nedan som gäller din region, där väljer du typ av stämpel, storlek, typsnitt och skriver in önskad text. Där finns även logotyper för respektive region.
Skriv:
- Önskat utförande på stämpeln
- Avdelning (eller motsvarande)
- ANSVARSOMRÅDE (OBS: Viktigt!)
- Fullständig leveransadress
- Telefonnummer och mailadress
Kontorsprofil, Region Dalarna (extern länk)
Kontorsprofil, Region Södermanland (extern länk)
Kontorsprofil, Region Uppsala (extern länk)
Hur lämnar jag synpunkter på sortimentet?
Du kan lämna lämna synpunkter på en produkt genom att klicka på länken direkt på produktsidan. Du kan även gå via sidan "Reklamationer och synpunkter" som ligger i sidfoten på hemsidan.
Var hittar jag säkerhetsmeddelanden?
Du hittar säkerhetsmeddelande längst upp på startsidan.
Var finns säkerhetsdatablad som rör produkterna?
Om det finns ett säkerhetsdatablad till produkten hittar du det på respektive produktsida under fliken "Dokument".
Var hittar jag produktdatablad?
Om det finns ett produktdatablad till produkten hittar du det på respektive produktsida under fliken "Dokument".
Hur hittar jag information om ersättningsprodukter?
Information om ersättningsprodukter finner du på respektive produktsida.
Frågor om ordrar
Hur beställer jag rätt enhet och rätt antal av en produkt?
I ditt beställarstöd och på vår hemsida, hittar du information om minsta beställningsbara antal av specfik enhet, samt vilken enhet du beställer i. Vi anger även hur många enheter som finns i en avdelningsförpackning och i en transportförpackning på respektive produktsida.
Hur snabbt kan jag få min order levererad?
-
Leveranstiden för lagerlagda varor hos OneMed är ca 48 timmar, medan produkter som levereras direkt från leverantören varierar. På varje produktsida framkommer mer information.
-
OneMed kan på begäran från kund även ombesörja akutleverans, det vill säga omgående leverans. Ordern ska då vara plockad och på väg med transport inom 2 timmar från mottagen beställning. Beställaren väljer transportslag för akutleveransen. Vid akutleverans utgår fraktersättning till distributörens självkostnad. Akutleverans beställs via telefon till OneMeds kundtjänst under ordinarie öppettider.
Jag har beställt fel, måste jag betala returavgift?
I de fall där det är du som beställare som har beställt fel produkt, står du för returavgiften. Vid produkter som är lagerlagda hos OneMed är returavgiften för närvarande 1000 SEK.
Produkten jag beställde var slut och levererades inte, måste jag lägga en ny beställning?
-
Om produkten har en tillfällig leveransstörning utan en tillfällig ersättningsprodukt, behöver du inte lägga en ny beställning, istället kommer den att levereras så fort den kommer in på lager.
-
Om en produkt har en tillfällig leveransstörning med en tillfällig ersättningsprodukt, där du önskar få den tillfälliga ersättaren istället, behöver du för närvarande lägga en ny beställning på samma artikelnummer som den ursprungliga produkten.
Jag har lagt en beställning men inte fått något levererat, vad ska jag göra?
-
Kontakta i första hand din godsmottagning för att se om den har kommit in där utan att den har levererats ut till er.
-
Om produkten har beställts via OneMed, kan du sedan kontakta OneMeds kundtjänst och efterfråga produkten.
-
Om artikeln har levererats direkt från leverantören, kan du kontakta dem och efterfråga produkten.
-
Om du inte får hjälp alternativt att leverans ligger långt fram i tiden, kan du kontakta oss på Varuförsörjningen, så hjälper vi till att undersöka hur ni kan få er önskade produkt levererade till er.
Frågor om returer och reklamationer
Hur gör jag en retur?
Här kan du läsa om hur returförfarande går till.
Hur gör jag en reklamation?
Här kan du läsa om hur du gör en reklamation.
Frågor om priser
Kan priser eller förpackningsstorlek ändras under pågående avtal?
-
Ja, båda dessa kan ändras enligt avtalsvillkoren. Priser är reglerade av våra prisjusteringsvillkor, där vi har en business controller som hanterar förfrågningar om prisusteringar.
-
Förpackningsstorlekar kan ändras, men sker först när Varuförsörjningen har godkänt detta.