Gå till huvudinnehåll
Grafik som visar Varuförsörjningens logotyp.

Tillgänglighet

Varuförsörjning står bakom den här webbplatsen. Denna tillgänglighetsredogörelse beskriver hur Varuförsörjningen arbetar för att göra webbplatsen tillgänglig för så många som möjligt.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service

Varuförsörjningen är den organisation som står bakom denna webbplats. Varuförsörjningen är ett samarbete mellan regionerna Dalarna, Västmanland, Sörmland, Uppsala och Örebro med syfte att förse vården och tandvården med förbrukningsartiklar av engångskaraktär. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen, oavsett funktionsförmåga. Den här tillgänglighetsredogörelsen beskriver hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen), vilka kända tillgänglighetsbrister som finns och hur du kan rapportera problem till oss.

Hur tillgänglig webbplatsen är

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga, men vi arbetar löpande med att förbättra tillgängligheten. Vår ambition är att webbplatsen ska uppfylla Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå AA i så stor utsträckning som möjligt.

Så har vi testat webbplatsen

Webbplatsen är byggd i Litium och har testats internt med stöd av automatiska testverktyg samt manuell granskning.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen

Om du behöver information från www.varuforsorjningen.se i ett annat format, till exempel tillgänglig PDF, stor text eller ljud, kan du kontakta oss via:
E-post: upphandling@varuforsorjningen.se
Vi besvarar din förfrågan så snart som möjligt.

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi vill hela tiden förbättra tillgängligheten på webbplatsen. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst:
E-post: upphandling@varuforsorjningen.se

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt ärende kan du göra en anmälan till DIGG.

Gör en anmälan till Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) (extern länk)

Kända brister i tillgängligheten

Nedan är exempel på områden där tillgängligheten i nuläget kan vara bristfällig i nuläget:

Brist Planeras åtgärdas Påverkan
Länkar till externa sidor och dokument markeras inte med automatik som extern länk. I närtid Oförutsägbarhet i webbläsarens beteende.
Form label saknas på "Rensa"-knapp på sidan Aktuellt och på sidan för produktjämförelser. I närtid På dessa två sidor för personer som har skärmläsare.
Vid tab från skip link "Gå till innehåll" kommer man till innehållet men när man tabbar vidare hamnar man i sidhuvudet. I närtid På vissa sidor för användare som använder tab-navigering.
Vissa länkar (länk-knappar) som skapats av Redaktörer är ej responsiva I närtid Påverkan för visning i mobilläge.
Felaktiga tecken i "aria-controls" och "aria-labels"; « och » Inte i närtid Bör inte ha någon påverkan på faktisk tillgänglighet.

 

Uppdaterad:

Publicerad:

Källa: Kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentligt service