Reklamation av artikel

För att reklamera en artikel, klicka här.

När du upptäcker fel på någon artikel ska det rapporteras. Detta för att säkra att våra artiklar håller hög kvalitet och för att leverantören ska ges möjlighet att åtgärda felet och förhindra att det uppstår igen. Dessutom kan du få den/de felaktiga artiklarna ersatta av leverantören eller bli krediterad för dem.

Viktigt att tänka på är att en reklamation endast ska göras i det fall det är felaktigheter på artikeln, till exempel om artikeln är trasig, smutsig eller har trasig förpackning. 

Observera att du inte ska skicka in den felaktiga artikeln direkt utan invänta instruktioner från leverantören så de kan hantera reklamationen ihop med artikeln på bästa sätt.

Tänk på att fylla i formuläret en gång för varje artikel om det är flera olika artiklar som felar.

Synpunkter på artikel

För att lämna en synpunkt, klicka här.

Har du en synpunkt på en artikel, eller saknar en artikel i sortimentet kan du framföra det till oss.
Det kan till exempel handla om artikelns design eller användarvänlighet utan att artikeln i sig är defekt.

Din synpunkt är värdefull i vårt arbete med att kvalitetssäkra sortimentet. Om du vill veta mer om hur du kan vara med och påverka upphandlingsarbetet, läs här.

Övriga avvikelser OneMed

Reklamationer ska göras till OneMed så snart som möjligt dock senast inom 14 dagar från att varorna lämnat OneMed. Det gäller vid felleverans, utebliven leverans och leveransskada.

Rutin för retur av felbeställda varor
Returrätt gäller om kund felbeställt artiklar (ej kylvaror) som kan återsändas till OneMed. Artikeln måste vara i oskadat skick och i obruten och ren avdelningsförpackning. Gäller det en steril artikel måste den vara förpackad enligt trelagers-principen. Det är alltid OneMeds lager som avgör om returen uppfyller detta.

Kunden måste kontakta OneMed’s Kundservice inom 14 dagar från leveransdatum för att få retur godkänd.

OneMed ska inom fem arbetsdagar efter mottagande av returnerad artikel kreditera aktuell kund med avdrag för avtalad returavgift, för närvarande 1000 kr.

Rutin för reklamation av felaktiga/skadade och saknade artiklar
Leverans som innehåller felaktiga, skadade eller saknade artiklar ska anmälas till OneMeds Kundservice så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar, från att leveransen mottogs.

Anmälan görs företrädesvis via telefon men kan även göras via mail. Kund måste uppge ordernummer, vilken/vilka artiklar som berörs samt vad reklamationen avser.

I samråd med beställaren beslutar Kundservice huruvida felaktig eller skadad artikel ska returneras till OneMed eller inte.

Inga returer får ske utan att godkännande har inhämtats från Kundservice. Full reklamationsrätt gäller oavsett om godset prickats av vid regionens leveranspunkt eller hos slutkund/på avdelningen.

Distributören ska inom fem arbetsdagar efter mottagande av reklamation/reklamerad artikel kreditera aktuell kund alternativt skicka en ersättningsleverans beroende på vad beställaren önskar. Om ersättningsleverans sker behöver ingen kreditering göras utan den ersättande leveransen sker utan kostnad.

3PL-distributören har inte rätt att debitera kunden en returavgift.

Returförfarande
När OneMed’s Kundservice kontaktas av kund för något av ovanstående händelser registreras alltid ett ärende kopplat till den aktuella ordern och får ett unikt ärendenummer.

  • Retur sker med Posten-flödet:
    • I de fall en retur blir aktuell skickar OneMed en returetikett samt en instruktion hur man går till väga via mail till kunden. Denna etikett klistras på kollit.

Avvikelse
Om en felaktig produkt har orsakat eller kunnat orsaka patient eller personal skada måste en avvikelserapport skrivas i din regions avvikelserapporteringssystem, enligt era lokala föreskrifter.

Felpackat gods
Reklamera gods som är felpackat, tex sterilt gods, till Femklovern@onemed.com.

Skicka samtidigt en kopia på reklamationen till Varuförsörjningen, maila upphandling@varuforsorjningen.se

Bifoga artikelnummer och gärna bilder.

Kontaktuppgifter OneMed kundservice
Maila till Femklovern@onemed.com eller ring 0770-111 115.
Öppettider vardagar 07:30-17:00

Support