Gå till huvudinnehåll
Grafik som visar Varuförsörjningens logotyp.

Upphandlingens steg

Omfattningen av upphandlingsarbetet varierar beroende på bland annat upphandlingens komplexitet, storlek och antal berörda verksamheter.

1. Förberedelser inför upphandling

Innan en upphandling startar analyserar vi både verksamhetens behov och marknaden. Analyserna kan i vissa fall bestå av någon form av dialog med leverantörerna, tex RFI - Request for Information, hearing eller en extern remiss (ett preliminärt förfrågningsunderlag skickas ut för synpunkter).
Utifrån detta tar vi fram ett upphandlingsdokument som beskriver:

  • Vad som ska köpas in
  • Vilka krav som ställs på leverantörer och produkter
  • Hur anbuden kommer att utvärderas

2. Annonsering

När upphandlingsdokumentet är klart annonseras upphandlingen offentligt. Detta sker både i nationella annonsdatabaser (Mercell TendSign i vårt fall) och inom hela EU via databasen TED (Tender Electronic Daily) om upphandlingens värde överskrider vissa tröskelvärden.

3. Tilldelningsbeslut

Efter att anbuden har utvärderats meddelas alla anbudsgivare vem eller vilka leverantörer som tilldelats kontrakt – och varför.

4. Möjlighet till överprövning

Om en leverantör anser att upphandlingen inte gått rätt till kan denne begära överprövning hos Förvaltningsrätten. Rätten kan besluta att hela eller delar av upphandlingen ska göras om eller rättas.

Uppdaterad:

Publicerad: